Blok 2: Onderzoek via bestaande bronnen
Doel onderzoeksleerlijn in blok 2: leren om schriftelijke bronnen kritisch te benaderen en te gebruiken in literatuuronderzoek
Boek: praktijkgericht onderzoek in zorg en welzijn, Ferdie Migchelbrink. Hoofdstuk 1, 2, 3, 4, 5 en 7
Aanvullende literatuur: ‘basisboek kwalitatief onderzoek’ van Baarda, De Goede en Teunissen’. Hoofdstuk 1 en hoofdstuk 7
Eindopdracht: schrijf individueel een betoog over een project, doelgroep of gebeurtenis in een wijk aan de hand van een literatuuronderzoek.
Docent: Judith Arts (judith.arts@fontys.nl)
Training 1 20-10-2008
Kritische benadering van bronnen en documenten
Thuisopdracht: zoekplan maken voor betoog (over een project/doelgroep/gebeurtenis in een wijk); plus voorlopige literatuurlijst. Breng dit tijdens de volgende training uitgeprint mee.
Deadline objectief krantenartikel
Training 2 27-10-2008
Beargumenteren en betrouwbaarheid
Thuisopdracht: schrijven subjectief krantenartikel/essay/betoog over een project/doelgroep/gebeurtenis in een wijk
11-11
Deadline essay
Slotopdracht
Beschrijving Slotopdracht:
Schrijf individueel een betoog over aan de hand van een literatuuronderzoek.
In dit blok heb je gewerkt aan een literatuuronderzoek waarbij je informatie hebt gezocht over een stelling die gaat over een project, doelgroep of gebeurtenis in een wijk. Je hebt als het goed is veel verschillende argumenten voor en tegen die stelling gevonden. Als afsluiting van dit blok ga je hierover een betoog schrijven, je gaat een lezer van jouw visie op die stelling overtuigen.
Als uitgangspunt voor dit artikel neem je je stelling. Nadat je alle informatie/ argumenten gevonden hebt, bepaal je of je voor of tegen de stelling bent. In de inleiding van je betoog introduceer je de stelling, en geef je aan of je voor of tegen die stelling bent. Geef in de inleiding ook het belang van die stelling weer. Daarna kom je met argumenten. Geef minimaal drie goede argumenten die je visie onderbouwen, en geef ook minimaal 1 argument dat je visie tegenspreekt. Het is belangrijk dat je de dat tegenargument ook weerlegt in je betoog. In het slot geef je een samenvatting en een conclusie. In het betoog mag je naast objectieve informatie ook subjectieve informatie en bronnen gebruiken.
Naast het betoog lever je een verantwoording in. Deze bestaat uit het zoekplan, uit de literatuurlijst en uit een verantwoording per gekozen bron.
Plaats dit artikel uiterlijk op 11 november op je blog en stuur het per email naar je docent.
Iedere groepje geeft via de blogjes feedback op het betoog van een ander groepje. De feedback die je van je medestudenten en van je docent hebt ontvangen plaats je in je portfolio.
Beoordelingseisen:
Tijdig ingeleverd (de docent geeft geen feedback op artikelen die te laat zijn )
Minimaal 600 woorden, maximaal 1200 woorden
Er is vermeld:
o Namen en studentnummers van de studenten
o Naam van de docent
o De datum
o Het vak
De tekst is geschreven in correct Nederlands, zonder opsommingstekens.
Het betoog heeft een aansprekende titel.
In het betoog geef je minimaal drie argumenten die je visie onderbouwen, en een tegenargument wat je vervolgens weerlegt.
Het betoog heeft een inleiding, middenstuk en een slot.
Het betoog is gebaseerd op objectieve en subjectieve informatie/bronnen
Het betoog overtuigt de lezer van je standpunt.
Het betoog is geschikt voor lezers van “de volkskrant”
De literatuurlijst en de literatuurverwijzingen in het betoog zijn volgens de APA-richtlijnen.
Het zoekplan is passend bij de stelling en het uiteindelijke betoog
In de verantwoording per bron wordt duidelijk waarom die bron in het kader van de stelling een betrouwbare bron is.
woensdag 22 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten